fot.PL
Z lotniska w Rudnikach wzbił się w poniedziałek, 10 czerwca w niebo nad Częstochową pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny Pipistrel Alpha Electro. Jego przelot został zorganizowany po raz pierwszy w Polsce. Samolot wyleciał z Wrocławia i docelowo ma dotrzeć do Warszawy. Częstochowa to kolejny etap zorganizowanego przez Fortum - lidera czystych technologii energetycznych - przelotu, który służy zebraniu przez spółkę potrzebnych doświadczeń i wiedzy na temat ładowania akumulatorów pracujących w takich maszynach.
- Elektromobilność samochodowa to na świecie już codzienność. Jednocześnie rośnie ruch lotniczy i związane z tym zagrożenia środowiskowe. Dlatego uważamy, że bardzo ciekawym kierunek rozwoju transportu lotniczego jest jego elektryfikacja. Nasza firma chce być częścią tego rozwoju - podkreśla Jacek Ławrecki, rzecznik prasowy Fortum. - Pierwszy taki lot w barwach Fortum odbył się 31 lipca zeszłego roku w Finlandii. Ale trwał kilka minut nad lotniskiem. W tej chwili robimy drugi, milowy krok. Lecimy z Wrocławia przez Górny Śląsk, Częstochowę do Warszawy. Trasa nieprzypadkowa, bo wszędzie tam jesteśmy jako Fortum. To pierwszy przelot seryjnego samolotu elektrycznego w Polsce.
Wykorzystywany przez Fortum samolot Pipistrel Alpha Electro jest pierwszym na świecie seryjnie produkowanym samolotem ultralekkim o napędzie elektrycznym. Dwuosobowa maszyna, wyposażona jest w silnik elektryczny 60 kW. Jego prędkość przelotowa to 157 km/h. Bateria o pojemności 21 kWh jest w stanie zapewnić mu energię na 55-minutowy lot (z półgodzinną rezerwą). Ładowanie ładowarką o mocy 20 kW trwa godzinę. Dzięki zerowej emisji CO2 i niskiemu poziomowi hałasu loty mogą być prowadzone w okolicach dużych aglomeracji miejskich, bez problemów spełniając normy emisji spalin i hałasu.
- Fortum od dawna kładło duży nacisk na zrównoważony rozwój, a więc także zrównoważony transport. Do tej pory również w Częstochowie mówiliśmy o zrównoważonym transporcie naziemnym, teraz robimy krok do góry i wchodzimy w zrównoważony transport powietrzny - mówi Piotr Górnik, dyrektor ds. energetyki cieplnej w Fortum. - Zbieramy doświadczenia, chcemy się uczyć, zobaczyć jak to działa, żeby w przyszłości być gotowym do naszego udziału w tym biznesie, czyli współpracy z firmami w zakresie infrastruktury potrzebnej do poprawnego funkcjonowania zrównoważonego transportu powietrznego.
Zorganizowany przez Fortum przelot rozpoczął się 8 czerwca we Wrocławiu. Na lotnisko w Rudnikach samolot przyleciał z Gliwic.
Źródło: własne, Fortum |