Fot.PL
Innowacyjna technologia budowlana testowana jest obecnie na ulicy Polnej w dzielnicy Stradom. Prace prowadzone są na kilkusetmetrowym odcinku drogi. - Jednym z założeń programu "Lepsza Komunikacja w Częstochowie" jest to, aby po realizacji najbardziej strategicznych zadań drogowych, do których już się przyzwyczailiśmy, położyć nacisk na drogi lokalne z nawierzchnią gruntową - mówi prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk. - Dlatego chcemy zrealizować ulicę Polną w nowej technologii i sprawdzić jak ona będzie się zachowywać i czy efekty, które są przewidywane, uda się uzyskać. Jeżeli test się uda, będziemy mieć na przyszły rok technologię dwa razy tańszą od tej normalnej. Dzięki temu w ramach np. programu budowy i modernizacji dróg lokalnych będziemy w stanie zrobić dwa razy więcej ulica w mieście za te same pieniądze.
Remont ulicy Polnej z wykorzystaniem innowacyjnej technologii poprzedzono badaniami. Pozwoliły one wskazać optymalne rozwiązania budowlane dla tej drogi. Ulica Polna została ona wybrana do testów ze względu na istniejące tam rowy. W ramach tego zadania będą one oczyszczone i odprowadzone zostaną wody powierzchniowe. - Cała specyfika tego zadania polega na tym, żeby nie korytować i nie wywozić tego, co było wysypane na drodze przez lata. W ten sposób zaoszczędzimy na robotach ziemnych i dowożeniu nowego kruszywa, które w Polsce jest coraz droższe - twierdzi Piotr Kurkowski, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu w Częstochowie. - Wykorzystujemy istniejące podłoże, dodajemy cementu, a następnie środka, który poprawia właściwości wiązania gruntu. Potem specjalną maszyną przerabiamy istniejącą konstrukcję drogi gruntowej. W tej chwili wykonywane są dwie warstwy - ulepszone podłoże o grubości 22 cm i warstwa podbudowy stabilizowanej cementem. Rzędna tego terenu i tej drogi jest tak dobrana, aby w przyszłości przykryć ją jeszcze dwoma warstwami masy bitumicznej.
Jak dodaje Grzegorz Zbroszczyk z firmy Drog-Bud, nowa technologia ma jeszcze jedną zaletę. Przy jej zastosowania, nie podnosi rzędnych drogi.
Koszt tej inwestycji to ok. 400 tys. zł.
Źródło: własne |