PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczęły wartą 371 mln zł modernizację linii Zawiercie – Częstochowa. Będzie lepsza obsługa podróżnych, przebudowane perony na 10 stacjach i przystankach, większy poziom bezpieczeństwa, sprawniejsze prowadzenie ruchu pasażerskiego i efektywniejszy przewóz towarów.
Prace przebiegają bez wstrzymania ruchu, pociągi kursują wg ustalonego z przewoźnikami i ogłoszonego rozkładu jazdy. Niektóre pociągi podmiejskie i dalekobieżne (relacji Katowice – Gdynia Główna i Olsztyn Główny – Wrocław Główny) jadą przez stację Częstochowa Mirów.
PLK przygotowały na przystanku Częstochowa Raków peron tymczasowy. Dzięki temu wyeliminowano wprowadzenie komunikacji zastępczej autobusowej na odcinku Częstochowa – Częstochowa Raków. Przejazd autobusów byłby dłuższy niż przejazd pociągów. Dzięki przyjętemu rozwiązaniu, pasażerowie unikają również przesiadek. Zapewniono oznakowane tablicami dojście do peronu, z uwzględnieniem potrzeb osób o ograniczonych możliwościach ruchowych. Szczegółowe informacje na temat rozkładu jazdy i kursowania pociągów na trasie Zawiercie – Częstochowa są dostępne na stronie portalpasazera.pl oraz na stronach przewoźników.
Na modernizowanej 44 km trasie, pasażerowie zyskają lepszą obsługę na stacjach i przystankach. Przebudowane zostaną perony na stacjach Myszków oraz Poraj. Zwiększy się komfort obsługi na 8 przystankach: Częstochowa Raków, Korwinów, Masłońskie Natalin, Żarki Letnisko, Myszków Nowa Wieś, Myszków Światowit, Myszków Mrzygłód i Zawiercie Borowe Pole. Obiekty zostaną wyposażone w nowe wiaty, ławki, oświetlenie monitoring i system informacji pasażerskiej. Perony będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Na przystankach Żarki Letnisko i Myszków Mrzygłód oraz na stacji Poraj nowe przejścia podziemne zapewnią bezpieczne dojście na perony.
Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. obejmuje także wymianę torów i sieci trakcyjnej. Nowe rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem zapewnią sprawny przejazd pociągów. Zaplanowano remont i przebudowę m.in. 18 mostów. Wybudowana będzie na nowo przeprawa nad rzeką Stradomką. Poziom bezpieczeństwa na linii zwiększy modernizacja 15 przejazdów kolejowo – drogowych. Zyskają dodatkowe urządzenia i sygnalizację.
Efektem inwestycji Częstochowa – Zawiercie będzie skrócenie czasu przejazdu o ok. 10 minut. Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie pojadą do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Zwiększy się istotnie możliwość kursowania pociągów z cięższymi ładunkami. Trasa i mosty będą przystosowane do nacisku 221 kN/oś.