Miejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie wyłonił wykonawcę przebudowy DK-1 w powtórzonej drugi raz procedurze rozstrzygnięcia przetargowego. Wygrało konsorcjum Drog-Bud, Firesta-Fišer i Nowak Mosty z Częstochowy, to samo, które zostało wybrane za pierwszym razem.
- Krajowa Izba Odwoławcza w Warszawie dwukrotnie zobowiązała nas po wniesionych przez oferentów odwołaniach do unieważnienia części czynności przeprowadzonych w ramach przetargu na zaprojektowanie i budowę DK-1 w Częstochowie oraz nakazała ponowne badanie i ocenę ofert. Musieliśmy więc po raz trzeci wybrać wykonawcę - wyjaśnia Piotr Kurkowski, p.o. dyrektora MZDiT w Częstochowie. -
Tym razem uwzględniona została tylko oferta konsorcjum Drog-Bud, Firesta-Fišer i Nowak Mosty z Częstochowy za kwotę 178 mln 838 tys. 720 zł. Pozostałe siedem odrzucono z przyczyn formalnych.
Przetarg na przebudowę DK-1 trwa już ponad dwa lata. Został ogłoszony w 2015 roku. - Zależało nam, żeby ogłosić przetarg jeszcze na starych zasadach, wedle których głównym kryterium była cena - tłumaczy Kurkowski. - Zrobiliśmy to również przed złożeniem wniosku o dofinansowanie. Na długość przetargu wpływ ma również fakt, że inwestycja realizowana będzie w procedurze "zaprojektuj i wybuduj". Do tego dochodzi jeszcze wymóg, że każdy przetarg z kwotą powyżej 100 mln zł podlega ocenie przez Urząd Zamówień Publicznych.
Przebudowę DK-1 miasto wykona przy udziale środków unijnych. Umowa na dofinansowanie, które wyniesie 85 proc., została podpisana w grudniu 2016 roku.
Rozbudowa al. Wojska Polskiego zostanie wykonana w trybie "zaprojektuj – wybuduj". Miejski Zarząd Dróg i Transportu jest na etapie rozstrzygania przetargu. Rok 2018 będzie przeznaczony na przygotowania projektowe, natomiast zasadnicza część prac budowlanych planowana jest na lata 2019-2020.
Zakres prac obejmie przebudowę części DK-1 przebiegającej przez miasto na odcinku od węzła z aleją Jana Pawła II do skrzyżowania z ul. Rakowską (5,5 km) oraz przebudowę głównych skrzyżowań. W ramach inwestycji na skrzyżowaniu z ul. Krakowską i Rejtana, a także na skrzyżowaniu z ul. Legionów powstaną estakady. Przebudowana zostanie także estakada na Rakowie. Projekt zakłada również budowę ścieżek rowerowych wzdłuż DK1 oraz remonty części kładek dla pieszych, aby mogły służyć też cyklistom.
Inwestycja pozwoli na zwiększenie dostępności transportowej Częstochowy, poprawę przepustowości DK-1 i zmniejszenie uciążliwości wynikających z nadmiernego ruchu drogowego. Zwiększy ona również bezpieczeństwo ruchu oraz nośność drogi. Udrożnienie sieci drogowej miasta poprawi płynność ruchu w korytarzu sieci TEN-T na obszarze regionu i całego kraju.
Praca budowlane mają potrwać najpóźniej do 31 sierpnia 2020 roku.