Fot.PL
Częstochowskie MPK wybierze jedną z trzech ofert, które wpłynęły w przetargu na kompleksową modernizację infrastruktury tramwajowej od ul. Fieldorfa-Nila do pętli w al. Pokoju. Najniższą kwotę opiewającą na 114, 5 mln zł złożyło konsorcjum firm firm NDI S.A, NDI Sp. z o.o. z Sopotu, Construcciones Y Promociones Balzola S.A. z Hiszpanii oraz Balzola Polska Sp. z o.o. z Warszawy. Jest to również najkorzystniejsza oferta pod względem najkrótszego terminu wykonania zadania (19 miesięcy) oraz najdłuższego okresu gwarancji (120 miesięcy). Firma ZUE S.A. z Krakowa zaproponowała kwotę 121 mln 429 tys. zł, a Progreg InfraCity Sp. z o.o. z Łodzi - 131 mln 257 tys. zł.
Inwestycja zostanie zrealizowana w dużej część ze środków unijnych. Częstochowa prawie prawie 144 mln zł dofinansowania do kompleksowej modernizacji infrastruktury tramwajowej od ul. Fieldorfa-Nila do pętli w al. Pokoju oraz zakupu dziesięciu nowych tramwajów (pisaliśmy o tym tutaj).
Gruntowny remont torowiska i sieci trakcyjnej zostanie wykonany na odcinku 13,8 km. (od pętli na Północy do pętli na Rakowie, z wyłączeniem zmodernizowanego niedawno odcinka w alei Niepodległości oraz zajezdni MPK). W Prace podzielone na sześć odcinków obejmą przebudowę torowiska wraz z budową lub przebudową przystanków i peronów, przebudowę sieci trakcyjnej, sterowania i ogrzewania zwrotnic oraz smarownic szyn, a także budowę i przebudowę trakcyjnych linii kablowych.
Powstanie linia zasilania podstawowego i rezerwowego dla podstacji „Fieldorfa” i „Niepodległości” oraz dwie nowe podstacje trakcyjne wraz z niezbędnymi instalacjami wewnętrznymi i technologicznymi. Przebudowana będzie podstacja trakcyjna „Czartoryskiego”. Wybudowane zostanie centrum sterowania wraz z klimatyzowanymi pomieszczeniami dla brygad utrzymania ruchu, pomieszczeniami biurowymi, szatniami, podręcznym magazynem dla potrzeb pogotowia sieciowego, WC i umywalnią. Przebudowane będą dwie pętle – ,,Fieldorfa” oraz ,,Kiedrzyńska”. W ramach inwestycji zamontowane zostaną światłowody dla systemu zdalnego sterowania podstacji.
Przebudowa obejmie też m.in. sieć telekomunikacyjną, kanalizację, sieć gazową i ciepłowniczą. Przygotowana zostanie również infrastruktura do montażu oświetlenia po wschodniej stronie sieci trakcyjnej. Słupy oświetleniowe po stronie zachodniej zostaną zdemontowane. W przypadku ewentualnego przesunięcia śladu torowiska w niezbędnym zakresie będą też przebudowane lub dobudowane elementy sygnalizacji świetlnej. Prace obejmą również zagospodarowanie terenu i zieleni.
Wykonawca na własny koszt opracuje tymczasową organizację ruchu oraz zapewni funkcjonowanie komunikacji, która na czas robót zastąpi tramwaje. W razie potrzeby zajmie się też wykonaniem tymczasowych przystanków czy rozjazdów dla odcinków jednotorowych.
Źródło: własne |