Fot.PL
Częstochowa dostanie prawie 144 mln zł dofinansowania do zakupu dziesięciu tramwajów i kompleksowej modernizacji infrastruktury tramwajowej od ul. Fieldorfa-Nila do pętli w al. Pokoju. Szacunkowa wartość całego projektu to ponad 208 mln zł! - Cieszy to, że wywalczyliśmy kolejne pieniądze na "Lepszą Komunikację w Częstochowie" - mówi prezydent Krzysztof Matyjaszczyk. - Sukcesywnie inwestujemy w transport publiczny. MPK dysponuje coraz lepszym taborem, rozbudowaliśmy linię tramwajową na Rakowie. Teraz kupimy kolejnych dziesięć tramwajów i zmodernizujemy blisko 14 km infrastruktury tramwajowej. Ale to nie koniec. Czynimy starania, aby pozyskać kolejne środki na tego typu zadania.
Złożony przez MPK wniosek uzyskał akceptację Zarządu Województwa Śląskiego. Inwestycja wpłynie nie tylko na zwiększenie efektywności funkcjonowania komunikacji tramwajowej w mieście, lecz również na wzrost liczby osób korzystających z transportu publicznego i uzyskanie wymiernego efektu ekologicznego.
- Nasze inwestycje mają doprowadzić do tego, że mieszkańcy przesiądą się z samochodów na transport publiczny, dzięki czemu zwiększy się bezpieczeństwo na drogach i będziemy mieć czystsze powietrze - twierdzi Matyjaszczyk.
Tymczasem MPK rozstrzygnęło już przetarg na zakup dziesięciu nowoczesnych tramwajów z opcją na kolejne pięć do 2020 roku. Jedyną ofertę złożyła bydgoska Pesa, która zaproponowała kwotę opiewającą na 89 mln 853 tys. 960 zł brutto. Po złożeniu zamówienia firma będzie miała dwa lata na jego realizację, dostarczając nie więcej, niż dwa pojazdy miesięcznie. Przypomnijmy, że w Pesa Bydgoszcz wyprodukowała dla Częstochowy siedem tramwajów twist. - Nowe pojazdy o długości od 28 do 32 metrów mają mieć od trzech do pięciu członów oraz minimum 70 proc. niskiej podłogi. Pojemność wagonu określiliśmy na minimum 200 osób - informuje Robert Madej, zastępca prezesa MPK w Częstochowie.
Wkrótce zostanie rozstrzygnięty też przetarg na gruntowny remont torowiska i sieci trakcyjnej na odcinku 13,8 km, a także budowę centrum sterowania.
Prace podzielone na sześć odcinków obejmą przebudowę torowiska wraz z budową lub przebudową przystanków i peronów, przebudowę sieci trakcyjnej, sterowania i ogrzewania zwrotnic oraz smarownic szyn, a także budowę i przebudowę trakcyjnych linii kablowych.
Powstanie linia zasilania podstawowego i rezerwowego dla podstacji „Fieldorfa” i „Niepodległości” oraz dwie nowe podstacje trakcyjne wraz z niezbędnymi instalacjami wewnętrznymi i technologicznymi. Przebudowana będzie podstacja trakcyjna „Czartoryskiego”. Wybudowane zostanie centrum sterowania wraz z klimatyzowanymi pomieszczeniami dla brygad utrzymania ruchu, pomieszczeniami biurowymi, szatniami, podręcznym magazynem dla potrzeb pogotowia sieciowego, WC i umywalnią. Przebudowane będą dwie pętle – ,,Fieldorfa” oraz ,,Kiedrzyńska”. W ramach inwestycji zamontowane zostaną światłowody dla systemu zdalnego sterowania podstacji.
Przebudowa obejmie też m.in. sieć telekomunikacyjną, kanalizację, sieć gazową i ciepłowniczą. Przygotowana zostanie również infrastruktura do montażu oświetlenia po wschodniej stronie sieci trakcyjnej. Słupy oświetleniowe po stronie zachodniej zostaną zdemontowane. W przypadku ewentualnego przesunięcia śladu torowiska w niezbędnym zakresie będą też przebudowane lub dobudowane elementy sygnalizacji świetlnej. Prace obejmą również zagospodarowanie terenu i zieleni.
Łączna długość torowiska do przebudowy wyniesie ok. 13,5 km toru pojedynczego (od pętli na Północy do pętli na Rakowie, z wyłączeniem zmodernizowanego niedawno odcinka w alei Niepodległości oraz zajezdni MPK). W centrum miasta ma powstać zielone torowisko.
Wykonawca na własny koszt opracuje tymczasową organizację ruchu oraz zapewni funkcjonowanie komunikacji, która na czas robót zastąpi tramwaje. W razie potrzeby zajmie się też wykonaniem tymczasowych przystanków czy rozjazdów dla odcinków jednotorowych.
Firma, która zwycięży w przetargu, na wykonanie robót będzie miała maksymalnie 24 miesiące od rozpoczęcia realizacji zamówienia.
Źródło: własne, UM Częstochowy |