Fot.PL
Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad ogłosiła przetarg na budowę ostatniego brakującego fragment autostrady A1 między Tuszynem a Częstochową. Inwestycja ma zakończyć się do 2021 roku. Brakują fragment autostrady A1 zostanie zrealizowany w formule "projektuj i buduj. Inwestycja o łącznej długości ponad 80 km podzielona będzie na 5 odcinków: A - odc. Tuszyn (bez węzła) - węzeł Piotrków Południe (z węzłem), długość 15,9 km; B - odc. w. Piotrków Południe (bez węzła) - w. Kamieńsk (z węzłem), długość 24,2 km; C - odc. w. Kamieńsk (bez węzła) - w. Radomsko (z węzłem), długość 16,7 km; D - odc. w. Radomsko - granica woj. łódzkiego/śląskiego, długość 7 km; E - odc. gr. woj. łódzkiego - w. Rząsawa (bez węzła), długość 16,9 km.
W województwie śląskim powstanie odcinek o długości 16,9 km w śladzie istniejącej DK1. Przekrój budowanej autostrady składać się będzie z 2 jezdni z nawierzchni betonowej, każda po 3 pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy, pasa awaryjnego o szerokości 3 m i pasa dzielącego o szerokości 5 m. W ciągu autostrady wybudowany również zostanie jeden węzeł autostradowy w Mykanowie oraz 16 obiektów inżynierskich, w tym 1 most, 4 wiadukty w ciągu autostrady, 4 wiadukty nad autostradą, 3 duże przejścia dla zwierząt nad autostradą, 4 przejazdy gospodarcze.
Obecnie na terenie województwa śląskiego przejezdne jest ponad 91 km autostrady, w trakcie budowy 57 km, zbudowany zostanie zaś brakujący odcinek o długości niespełna 17 km. Po wybudowania wszystkich odcinków śląska część A1 będzie miała długość około 165 km.
Dokończenie budowy autostrady A1 jest jednym z najważniejszych przedsięwzięć objętych Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Do 2021 r. autostrada ta będzie przejezdna na całej zakładanej długości - od Trójmiasta do granicy polsko-czeskiej w Gorzyczkach. Dzięki nowej trasie znacznie łatwiejszy będzie dostęp do trójmiejskich portów na Bałtyku, nie tylko dla mieszkańców Polski, ale także dla przedsiębiorców z Czech, Słowacji czy Węgier, co znacznie podniesie konkurencyjność polskich portów i wpłynie na relacje gospodarcze z naszymi południowymi sąsiadami.
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa |