fot. MZDiT w Częstochowie
Mieszkańcy dzielnicy Północ z niecierpliwością czekają na zakończenie przedłużającego się remontu przejścia podziemnego pod al. Wyzwolenia i przywrócenie ruchu tramwajów do pętli przy Fieldorfa-Nila. Inwestycja miała zostać zrealizowana do końca 2016 roku. Tymczasem prace wciąż trwają, a ruch tramwajów nadal odbywa się do Promenady Czesława Niemena. Z powodu remontu zamknięta jest też część al. Wyzwolenia. Miejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie tłumaczy, że opóźnienie prac wynika z przyczyn niezależnych.
- Opóźnienie w realizacji przebudowy przejścia podziemnego wraz z obiektem mostowym w al. Wyzwolenia spowodowane jest gorszym, niż wskazywały wskaźniki opracowanej wcześniej dokumentacji projektowej, stanem konstrukcji - informuje Maciej Hasik, rzecznik prasowy MZDiT w Częstochowie. - Nie można było przewidzieć tego wcześniej, należało dokonać korekt w projekcie wraz z zamówieniem tworzonych na wymiar wspomnianych wcześniej elementów konstrukcyjnych (belek). A to wymagało dodatkowego czasu.
Rzecznik zarządu dróg zapewnia, że MZDiT wraz z wykonawcą dokładają wszelkich starań, aby jak najszybciej udrożnić drugą jezdnię al. Wyzwolenia i przywrócić dzielnicy Północ połączenie tramwajowe. Ostateczny termin wykonania prac wyznaczono na 31 maja. - To priorytet, dlatego mimo tego, że terminem oddania całości inwestycji jest 31 maja, to przy sprzyjającej aurze kursowanie tramwajów powinno zostać przywrócone w kwietniu - zapowiada Hasik. - Wiele zależeć będzie od aury, a korzystne warunki atmosferyczne są konieczne do wiązania się struktur elementów konstrukcyjnych obiektu. Liczy się przede wszystkim kwestia bezpieczeństwa mieszkańców.
Wcześniej zarząd dróg informował, że jest szansa na powrót tramwajów w lutym. - Informacje o tym, że tramwaje wrócą na swoje strasy już w lutym były jedynie optymistycznymi prognozami w przypadku braku zimowej pogody, nie był to jednak termin wiążący kogokolwiek, a aura nie pomogła w przyspieszeniu prac - tłumaczy Hasik.
Zakres remontu przejścia podziemnego wraz z obiektem mostowym obejmuje m.in. nowe schody na perony tramwajowe wraz z zadaszeniem oraz schodołazy dla osób niepełnosprawnych. Wykonane zostaną nowe ściany elewacyjne w ciągach komunikacyjnych na perony i stalowe balustrady. Przebudowany będzie odcinek drogi nad przejściem dla pieszych (162 m) z zatokami autobusowymi oraz ciągami pieszo-rowerowymi. Powstanie nowe podtorze tramwajowe wraz z peronami/przystankami tramwajowymi. Projekt zakłada wydzielenie w przejściu lokali handlowo – usługowych, dlatego konieczna będzie budowa nowych ciągów sanitarnych oraz zasilania energetycznego dla planowanych pomieszczeń.
Źródło: własne |