fot. PL
Od 20 lipca będzie można korzystać z nowo wybudowanego tunelu pod torami na dworcu Częstochowa - Stradom. Wyremontowane zostały także perony o łącznej długości prawie 2 km na stacji Częstochowa - Osobowa. Stacja Częstochowa - Stradom wróciła na mapę kolejową Polski w grudniu 2014 r. Krótsze czasy podróży z Częstochowy do Lublińca, Koniecpola, Opola, Kielc, Wrocławia, Krakowa, a także z Wrocławia do Warszawy poprzez rewitalizację linii kolejowej Częstochowa – Fosowskie zwiększyły liczbę pasażerów pociągów dalekobieżnych i regionalnych.
- Częstochowscy parlamentarzyści bardzo mocno pracowali na to, żeby do tego zespołu przyłączyło się jak najwięcej osób i senatorów. To doprowadziło do tego, że m.in. przez Częstochowę jeżdżą pociągi ekspresowe, a nie przez Łódź - przypomina Marek Balt, który był członkiem parlamentarnego zespołu ds. przywrócenia ekspresowych i pośpiesznych połączeń pasażerskich na tej trasie.
Balt zabiegał również o to, aby na stacji Częstochowa - Stradom powstało przejście podziemne. W tej sprawie jeszcze jako poseł wystosował pismo do ówczesnego prezesa PKP PLK.
Prace przy budowie tunelu ruszyły w marcu tego roku. Od 20 lipca pielgrzymi, którzy przyjadą do Częstochowy na Diecezjalne Światowe Dni Młodzieży i na spotkanie z Franciszkiem będą mogli bezpiecznie korzystać z przejścia pod torami.
Inwestycja nie jest jednak zakończona. Prace będą kontynuowane po wizycie Ojca Świętego w Częstochowie. Wykonawca ustawi pozostałe wiaty na peronach oraz zadaszenie przy budynku dworca. Przejście będzie wyposażone w pochylnie dla osób niepełnosprawnych, system dynamicznej informacji pasażerskiej oraz monitoring.
Tymczasem na stacji Częstochowa - Osobowa podróżni korzystają już z trzech wyremontowanych peronów: nr 1, 1a oraz 2 o łącznej długości prawie 2 km. Nowa nawierzchnia (ponad 7 tys. m² kostki) ułatwia dojście do pociągów. Odnowione wiaty chronią podróżnych od deszczu. Perony są wyposażone w nagłośnienie, wyświetlacze odjazdów i przyjazdów oraz gabloty z rozkładami jazdy. Oznakowanie wizualne ułatwia orientację na stacji.
Inwestycje na obu dworcach to koszt blisko 12 mln zł.
Źródło: własne, PKP PLK |