Sprawdziliśmy jak przebiegają prace przy przebudowie przejścia podziemnego oraz torowiska tramwajowego przy alei Wyzwolenia w Częstochowie. Warta ponad 4 mln zł inwestycja ma potrwać do końca listopada tego roku.
- Wykonawca zerwał już nawierzchnię jednej z jezdni oraz zdemontował infrastrukturę tramwajową. Rozpoczęły się też intensywne prace rozbiórkowe w przejściu podziemnym i zapleczu lokalowym - informuje Maciej Hasik, rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu w Częstochowie. - Nie są to łatwe prace, bo prowadzone pod ruchem na ważnym szlaku komunikacji miejskiej oraz w ścisłej zabudowie.
Zakres inwestycji obejmuje m.in. nowe schody na perony tramwajowe wraz z zadaszeniem oraz schodołazy dla osób niepełnosprawnych. Wykonane zostaną nowe ściany elewacyjne w ciągach komunikacyjnych na perony i stalowe balustrady. Przebudowany będzie odcinek drogi nad przejściem dla pieszych (162 m) z zatokami autobusowymi oraz ciągami pieszo-rowerowymi. Powstanie nowe podtorze tramwajowe wraz z peronami/przystankami tramwajowymi. Projekt zakłada wydzielenie w przejściu lokali handlowo – usługowych, dlatego konieczna będzie budowa nowych ciągów sanitarnych oraz zasilania energetycznego dla planowanych pomieszczeń.
Z realizacją tej inwestycji wiążą się utrudnienia w ruchu. Jezdnia w al. Wyzwolenia na odcinku ok. 160 metrów została zwężona do jednego pasa ruchu w obu kierunkach. Skrócona jest też linia tramwajowa na Północ. Tramwaje swój bieg kończą na przystanku Promenada Niemena. Pasażerów jadących dalej wozi zastępcza komunikacja autobusowa.
- Tymczasowa komunikacja zastępcza oraz tymczasowa organizacja ruchu nie dopuszczają do jakiegokolwiek paraliżu - zapewnia Hasik. - Na wniosek mieszkańców zobowiązaliśmy wykonawcę m.in. do dodatkowego oznakowania dojścia do przejść dla pieszych oraz wymalowania dodatkowego oznakowania poziomego na przejściach. Częstotliwość zastępczej komunikacji autobusowej została zwiększona. Dzięki temu transport pasażerów zsynchronizowano z tramwajami kończącymi swój bieg i rozpoczynającymi na czas prac swoje kursy na pętli przy promenadzie Niemena. Tymczasowa infrastruktura przystankowa także została dostosowana do lepszej obsługi pasażerów (utwardzenie ścieżek, ławki, demontaż zawieszonego przystanku „Baczyńskiego” w stronę al. AK itd.).