fot. PL
Częstochowianie złożyli już prawie 10 tys. 800 wniosków w ciągu półtora miesiąca trwania programu "Rodzina 500 plus". MOPS wypłacił im do tej pory w sumie 1,4 mln zł. Do tej pory częstochowianie złożyli 7181 wniosków papierowych i 3611 elektronicznych. Jak informuje częstochowski MOPS, bardzo wiele z nich zawiera błędy, przez co znacznie wydłuża się proces wydawania decyzji oraz wypłaty świadczeń. - Szacujemy, że ponad 50 proc. wszystkich złożonych wniosków jest błędnych, przy czym wnioski składane drogą elektroniczną zawierają błędy w około 80 proc. - informuje Olga Dargiel, rzeczniczka częstochowskiego MOPS-u. - W większości przypadków w celu uzupełnienia/poprawienia dokumentu konieczna jest wizyta wnioskodawcy w urzędzie. Najczęściej błędnie wypełniony wniosek uniemożliwia wydanie decyzji dotyczącej ustalenia prawa do świadczenia wychowawczego. W takich sytuacjach, w pierwszej kolejności, kontaktujemy się z wnioskodawcami telefonicznie. W przypadkach niemożności nawiązania kontaktu telefonicznego, informujemy pisemnie o stwierdzonych brakach.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej przypomina, że na stronie www.mops.czestochowa.pl w zakładce „Rodzina 500+” znajdują się dokładne instrukcje wypełniania wniosków w konkretnych przypadkach (w ramach trzech ścieżek – A, B, C). Czerwonym kolorem zaznaczono w instrukcjach rubryki, które należy wypełnić oraz dopisano komentarze.
- Podczas procesu wydawania decyzji pojawiają się też problemy ze skontaktowaniem się z częścią osób, które na decyzje czekają. Wnioskodawcy nie odbierają telefonów, albo mimo powiadomienia nie odbierają decyzji w punkcie obsługującym wnioski - twierdzi Olga Dargiel.
Jakie błędy popełniają częstochowianie przy wypełnianiu wniosków? - Najczęściej we wnioskach pojawiają się błędy w wypełnianiu składu rodziny, tj. brak wszystkich dzieci uprawnionych do świadczenia wychowawczego, np. brak pierwszego dziecka w składzie rodziny, przy wnioskowaniu na kolejne dzieci - informuje Olga Dargiel. - Ponadto wnioskodawcy często nie zaznaczają lub błędnie wypełniają istotne we wniosku dane dotyczących utraty/uzyskania dochodu i przebywania/nieprzebywania wnioskodawcy lub członka rodziny poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
Źródło: własne, MOPS w Częstochowie |