fot. Leszek Pilichowski
MPK zaprezentowało w piątek, 8 stycznia na placu Biegańskiego i w II Al. NMP wszystkie 40 hybryd o napędzie gazowo-elektrycznym. W ten sposób podsumowana została największa i najbardziej innowacyjna inwestycja w tabor autobusowy w historii Częstochowy. - Częstochowa zawsze była innowacyjna. To właśnie w naszym mieście zaświeciła pierwsza lampa elektryczna, której replika stoi przed ratuszem - zauważa prezydent Krzysztof Matyjaszczyk. - Również w Częstochowie po raz pierwszy pojawiły się autobusy hybrydowe z napędem gazowo-elektrycznym. Mam nadzieję, że dzięki tej inwestycji będziemy mieć naprawdę dużo satysfakcji. Po pierwsze to bezpieczeństwo, wygoda, komfort pasażerów MPK, po drugie - czystsze powietrze w mieście.
Na prezentację autobusów hybrydowych miejski przewoźnik nieprzypadkowo wybrał 8 stycznia 2016 roku. - To właśnie dziś upływa 65. rocznica zatwierdzenia przez Ministerstwo Gospodarki Komunalnej w Warszawie uchwały Prezydium Miejskiej Rady Narodowej w Częstochowie o powołaniu MPK - przypomina Roman Bolczyk, prezes częstochowskiego przedsiębiorstwa. - Jesteśmy sukcesorami tej firmy i z dumą możemy zameldować, że wkraczamy w XXI wiek z tymi najnowszej technologii autobusami, które będą służyć ku pożytkowi i wygodzie naszych mieszkańców.
MPK pozyskało 66 mln zł na zakup 40 autobusów (25 krótkich i 15 przegubowych) o napędzie gazowo-elektrycznym. Częstochowa otrzymała te pieniądze z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska w ramach programu Gazela. Aby umożliwić tankowanie hybryd, na terenie zajezdni zbudowano tymczasową stację z gazem CNG. W przyszłości ma powstać nowy punkt tankowania, który pozwoli również na obsługę pojazdów należących do mieszkańców.
Dzięki autobusom hybrydowym do częstochowskiej atmosfery trafi rocznie 850 ton CO2 mniej, a ich eksploatacja będzie tańsza. - Ten projekt był niesamowitym wyzwaniem technicznym, organizacyjnym i chyba największym dla naszej firmy - twierdzi Michał Śliżak, dyrektor ds. marketingu firmy Lider Trading. - To autobusy, które łączą najczystsze obecnie dostępne paliwo, czyli gaz ziemny z technologią napędu elektrycznego i są zbudowane w oparciu o superkondensatory. Dzięki temu mogliśmy zaoferować MPK w Częstochowie najwyższy poziom rekuperacji energii hamowania. To będzie miało przełożenie również na koszty eksploatacji tych pojazdów. W tym momencie to najbardziej ekologiczne autobusy w Polsce.
Część ich krótkich egzemplarzy wozi pasażerów od 23 grudnia 2015 roku. Sposób prowadzenia tych pojazdów chwalą sobie kierowcy MPK. - Autobus prowadzi się fantastycznie - przekonuje Przemysław Głębocki. - Pojazd ma 12 litrowy silnik gazowy, który napędza generator prądu. Służy on do zasilania silnika elektrycznego. Przy hamowaniu część energii zostaje odzyskana i jest gromadzona w superkondensatorach znajdujących się na dachach autobusów. Dzięki temu są one oszczędniejsze w zużyciu paliwa.
Jak dodaje Robert Madej, zastępca prezesa MPK, na razie codziennie na częstochowskie ulice wyjeżdża po kilka takich autobusów. - Mamy pracowników od producenta, którzy objeżdżają linie z naszymi kierowcami, którzy uczą się obsługi hybryd.
Miejski przewoźnik już teraz planuje kolejne inwestycje w sieć tramwajową i autobusową (więcej na ten temat pisaliśmy tutaj).
Źródło: własne |