fot. Aeroklub Częstochowski
Mimo niesprzyjającej aury w miniony weekend na lotnisku w Rudnikach odbył się kolejny Memoriał Zdzisława Szajewskiego i Jerzego Ostrowskiego. Zawody modelarskie wchodzące w cykl Pucharu Polski rozegrano w klasach: F4B/P, F4C, F4G, F4H. Modele redukcyjno-latające to przede wszystkim wierna kopia samolotu, dlatego zawody rozpoczęła tzw. ocena statyczna. Sędziowie sprawdzali jakość odwzorowania, precyzję malowania oraz zebrany materiał historyczny dotyczący prezentowanego samolotu. Druga częścią konkurencji były loty. Modelarze musieli się wykazać mistrzostwem pilotażu, ocenie podlegały figury. Pilot musi wtedy tak poprowadzić makietę, aby do złudzenia przypominała lot prawdziwego samolotu.
Kategoria F4B/P to półmakiety samolotów latające na uwięzi. Większą wagę przykłada się do samego lotu. Klasa F4B/P jest konkurencją narodową w naszym kraju.
W memoriale triumfował wielokrotny mistrz świata, Europy i Polski, najbardziej utytułowany modelarz Aeroklubu Częstochowskiego ostatnich lat Marian Kaziród, który wystartował modelem czterosilnikowego bombowca Avro Lancaster. Drugie miejsce zajął Paweł Pawlik ze Stowarzyszenia Wierzawice, a trzeci był kolejny częstochowianin Henryk Łuczak.
W klasie F4C – latające makiety samolotów, sterowane za pomocą fal radiowych - pierwsze miejsce zajął Robert Fabjański z Aeroklubu Ostrowskiego, startujący modelem jednomiejscowego brytyjskiego myśliwca z okresu I wojny światowej Sopwith Camel. Drugi był Adam Jaskiel, modelarz na stałe mieszkający w Austrii, a trzeci Janusz Malarski reprezentujący Stowarzyszenie Modelarzy Opolszczyzny Feniks
W klasie F4G - makiet gigantów sterowanych radiem, których waga nie może przekraczać 25 kg - zwyciężył Robert Fabjański z Aeroklubu Ostrowskiego, startujący makietą niemieckiego dwupłatowca - Albatros D-Va. Drugie miejsce zajął Andrzej Westwal z Aeroklubu Piotrkowskiego, a trzecie Grzegorz Biela z Aeroklubu Orląt w Dęblinie.
W klasie F4H - modeli sterowanych radiem, w których dopuszcza się używanie części kupionych - najlepszy okazał się Janusz Malarski z Feniksa, startujący modelem jednosilnikowego, dwumiejscowego samolotu treningowego AT-6 Texan. Drugie miejsce zajął Marek Dąbrowski z Aeroklubu Ziemi Mazowieckiej, a trzecie Radosław Oleksy z Aeroklubu Ostrowskiego.
Źródło: Aeroklub Częstochowski |